תפריט נגישות

רב"ט ברוך פת ז"ל

ברוך פת
בן 24 בנפלו
בן הניה ומשה
נולד בפולין
בד' באלול תרפ"ד, 3/9/1924
שרת בחי"ש ירושלים גדוד מוריה, חיל השריון
נפל בקרב
בה' בשבט תש"ח, 16/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: סמוך לכפר צוריף
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 18, שורה: 03, קבר: 01.

קורות חיים

פת ברוך בן משה והניה. נולד ביום ד' באלול תרפ"ד (3 בספטמבר 1924) בביאליסטוק-פולין, למשפחה ציונית שומרת-מסורת. בהיותו בן שתים-עשרה עלה עם משפחתו ארצה. למד בבית-הספר הדתי-לאומי "תחכמוני" בעיר-הולדתו והמשיך בבית-הספר הריאלי "תחכמוני" בתל- אביב. בסיימו את לימודיו התיכוניים התגייס ליחידה הדתית במשמר-החוף. בשנת 1943 נכנס לאוניברסיטה, למד מדעי-הטבע ועמד לסיים את חוק לימודיו בשנת 1948. הרבה להתעניין במדעי-החברה והגה בתורת המרכסיזם. עודו משעשע את נפשו בתקווה להתחיל במקצועו החדש, והמצב בארץ. הלך והחמיר. נטש את לימודיו ויצא לקורס להדרכה. אימו ברכה אותו: "הנני שמחה שנטעתי בלבך את הרעיונות וההרגשות, שפעמו ופועמים בליבי. מאושרת אני, שזכיתי לראותך מגשימם. לך בני בדרך שמורה לך המצפון ואני אתפלל לשלומך".

מטובי המדריכים בחי"ש ירושלים. מסור בכל מאודו לענייני ההגנה. שהה לעיתים קרובות בגוש-עציון כמדריך בקורסים. השתתף בהגנת גוש עציון בעת ההתקפה הראשונה, את הרי חברון, למד להכיר כל עמק וכל גיא, העביר את שיירת האמהות והטף מהקבוצה לירושלים. בדבריו האחרונים עם ביקורו האחרון בת"א אמר בין היתר: "... כוח ההכרעה אינו נתון בידי הכוח הגשמי. יש כוח נעלה יותר, אשר לו השליטה על העולם".

חזר עם מחלקת הל"ה גוש עציון. עמהם נפל בהרי חברון ביום ה' בשבט תש"ח (16.1.1948), והובא לקבר-אחים בכפר-עציון. אחרי שנה ומחצה, ביום כ"ה במרחשוון תש"י (17.11.1949) הועלו עצמותיו עם עצמות כל חללי גוש עציון למנוחת-עולמים להר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה