תפריט נגישות

דניאל "צ'יצ'ו" רייך ז"ל

דניאל רייך
בן 20 בנפלו
בן הלנה וקרל
נולד בפולין - לבוב
בי"ב בתמוז תרפ"ט, 12/7/1927
התגייס ב-קיץ 1944
שרת בחי"ש גדוד מכמש, חיל השריון חטיבת הראל
נפל בקרב
בה' בשבט תש"ח, 16/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: סמוך לכפר צוריף
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 19, שורה: 03, קבר: 05.

קורות חיים

בן יחיד לקרל והלנה. נולד בי"ב בתמוז תרפ"ט (12.7.1927) בלבוב, אשר בפולין.

בהיותו בן שלושה חודשים עלו הוריו לארץ והתיישבו בירושלים. משחר ילדותו ספג אווירה של אהבה למדע ולאמנות, מאביו איש-המדע ומאמו המורה לאמנות וציור. למד בבית-ספר דבורה קליין, בבית-החינוך לילדי העובדים, בבית-הספר התיכון בבית-הכרם, וסיים את לימודיו בהצטיינות. היה חבר בתנועת "הצופים".

אחרי סיימו את הגימנסיה שירת שנה ורבע בפלמ"ח בפוריה ובדגניה, במסגרת הכשרה מגויסת של הצופים, הוא היה בין אלה, שתמכו בהליכה לפוריה ולא לכינרת, הואיל וקבוצה זו זקוקה יותר מכינרת העשירה והמבוססת, לעזרת כוחות צעירים, בשירות חלה קשה בקדחת, כולם הכירו כי יתרונו אינו בכח כי אם במח, אם כי היה הצעיר שבחבורה, הקשיבו כולם לדבריו והחשיבו אותם.

הוא התגייס לפלמ"ח, יותר מתוך הכרה מוסרית וציות לצו המוסדות ולצרכי הזמן, מאשר מתוך נטיה לצבאיות. אם כי דגל במשמעת מלאה לגבי כל עיניני החטיבה והאימונים. התנגד במרץ ובעקשנות לכל ניסיון לשוות לאורח החיים, צביון צבאי. מתוך הכרה עמוקה, השתדל בכל כוחותיו להיות חייל טוב ומאומן ושנא בכל לבו את הצבאיות והמלחמה.

משסיים שירות זה החל ללמוד באוניברסיטה במחלקה למדעי-הטבע. מוריו הוקירו את כשרונותיו בכימיה, פיסיקה ומתימטיקה. בהיותו בשנת-הלימודים השלישית הייתה דרכו העתידה בשדה המדע והמחקר ברורה לפניו ומובטחת. הוא ידע שלא רק לאושרו האישי, כי אם, גם לעמו ולארצו יועיל יותר בדרך זו. ניגן על פסנתר מילדותו. בשעות הפנאי היה יושב ליד הפסנתר ושוקע בעולם הצלילים.

מיד עם הכרזת האו"ם בכ"ט בנובמבר, העמיד את עצמו לרשות ה"הגנה" בגיוס מלא. השתתף בקרבות ירושלים ובשמירה על מבואותיה. בשעות המעטות שנותרו לו למנוחה היה בא הביתה וקורא בספרי-המדע שלו או מנגן על פסנתר וכך הפיג את העייפות הרבה מהפעולות הצבאיות, שאמנם מילא אותן בכל הכרתו ואחריותו, אך לא היו לרוחו ולטבעו השקט.

ככימאי מצטיין נקבע ליחידה של חיל-מדע ותעש. אולם, לפני העברתו לשם נשלח עם ל"ה הנבחרים להגשת עזרה לגוש עציון הנצור ועמהם נפל ליד הכפר צוריף בהרי חברון בה' בשבט תש"ח (16.1.1948).

הליכתו למילוי תפקידו היתה תמיד כה מובנת מאליה, כה טבעית וברורה - כמו חייו עצמם. אשר שבילם הלך ורחב אל השלימות, והנה נגדעו בליל אימים אחד.

גופות הל"ה - הועברו לקבר-אחים בכפר-עציון ומשם, ביום כ"ה במרחשון תש"י (17.11.1949), הועבר עם שאר חללי הגוש למנוחת עולמים בהר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה