תפריט נגישות

טוראי חיים עמנואל גוטמן פרבר ז"ל

חיים גוטמן
בן 24 בנפלו
בן שושנה וישראל
נולד בגרמניה
בתרפ"ד, 1924
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד השלישי - ''הגליל''
נפל בקרב
בד' באייר תש"ח, 13/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: טירה
באזור השרון
מקום קבורה: תל מונד

קורות חיים

בן ישראל ושושנה. נולד ב-1924 בגרמניה. ב-1933 כשהיה בן תשע עלה לארץ עם אחותו וקרוביו. יתום מהוריו, גדל והתחנך בבית דודו בקרית-מוצקין ולמד שם בבית-הספר העממי. היה מדריך בתנועת "הצופים". אחרי גמרו את בית-הספר העממי עבד במשק חקלאי.

ב-1941 כשהיה בן 17 וחצי התגייס לצבא הבריטי, ל"מהנדסים מלכותיים", ושירת בו ארבע שנים. השתלם במקצוע המכונאות במצרים ובטריפולי. בזמן היותו בצבא אירגן עם עוד חברים את גרעין ההתישבות "בני דרור" והכין את תכניותיו. את יומו הקדיש לעבודה, ובלילות למד. אחרי שחרורו התישב בבני-דרור שליד תל-מונד, היה האחראי למסגריה המקומית.

היה חבר ב"הגנה" ועבר קורסים של חי"ם, השתתף בפעולות בסביבות תל-מונד. פניו הביעו רצינות ועמקות, בעל חוש חברתי ושוקל תמיד כל דעה המתנגדת לדעתו. אוהב עבודה וחביב על יודעיו. בעל תכניות לעתיד. האציל מרוחו גם על חבריו ותבע ערנות ומרץ מעצמו ומאחרים.

בפעולה על הכפר טירה נקרא להשתתף במחלקת פלמ"ח. בקרב הצטיין בקור-רוח ובדאגה לכלל. המחלקה נתקלה באש חזקה מצד האויב וכותרה. חיים-עמנואל הצליח לסגת, בגררו עמו פצוע עד העמדה בכפר-הס, אך משנודע לו כי נשארו פצועים בשדה-הקרב, חזר.

בצאתו מן העמדה נפגע מכדור בריאותיו. הובא לבית-החולים בילינסון, נותח ומת כעבור שמונה שעות - יום אחד לפני הכרזת המדינה, בד' באייר תש"ח (13.5.1948). נקבר למחרת היום בתל-מונד.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה