תפריט נגישות

רס"ן רפאל רפי לב ז"ל

רפאל לב
בן 32 בנפלו
בן חוה ויעקב
נולד בעפולה
בכ"א בניסן תש"א, 18/4/1941
התגורר ביגור
התגייס ב-נובמבר 1959
שרת בחיל האויר טייסת 110
נפל בקרב
בי"א בתשרי תשל"ד, 7/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: רמת הגולן
באזור רמת הגולן
מקום קבורה: קיבוץ יגור
הותיר: אישה, שתי בנות ובן, אם ושני אחים

קורות חיים

רפאל (רפי), בן חוה ויעקב ז"ל, נולד ביום כ"א בניסן תש"א (18.4.1941) בעפולה. הוא למד בבית-הספר היסודי בקיבוץ יגור וסיים את לימודיו בבית-הספר התיכון בקיבוץ. רפי היה תלמיד נבון וערני, חרוץ ושקדן, אהוב על מוריו ועל חבריו. הוא ניחן בסקרנות מדעית עצומה, ובזכות זאת הצטיין במקצועות הריאליים. יחד עם התעניינותו ובקיאותו במדעים, לא משך ידו מאמנות יפה. הוא היה חובב ציור ועבודותיו במכחול הצטיינו ברגישותן ובעדינותן. כמו כן גילף בעץ ועסק בסוגים אחרים של מלאכת-יד.

רפי היה שקט וצנוע והשרה סביבו אווירה שקטה ותרבותית, הוא לא נהג להרבות במלים, אמר רק מה שחשוב באמת ועם זאת ירד תמיד לעומקן של בעיות: שאל, חקר, בדק, התווכח - וידע גם לקבל את דעתו של חבר, אם זה היה בקי יותר ממנו בתחום מסוים. הוא לא ניסה להתבלט, אך עם זאת היה בעל סמכות ומקובל כמנהיג על חבריו. הוא שאף תמיד לבחון את עצמו ואת כושרו בתחומים שונים. למרות שלא הצטיין במיוחד בספורט, התאמץ והשתדל להגיע להישגים בתחום זה.

לפני שגויס לצבא עבר בהצלחה מבדקי כניסה לקורס-טיס. תחילה היסס אם להתנדב לתפקיד, שכן אביו נפטר זמן קצר לפני כן, אך לבסוף גמר בדעתו לשרת כטייס.

רפאל גויס לצה"ל בראשית נובמבר 1959 והתנדב לשרת בחיל-האוויר. לאחר שהשתלם בקורס-טיס הוסמך כטייס. אחרי כן השלים בהצטיינות קורס מדריכי טיס והתמנה למדריך טיס. בתפקיד זה עשה גם שירות-קבע עד ראשית ינואר 1965.

אחרי שהשתחרר מהשירות הסדיר עבד במפעל "לגין" למוצרי-פח בקיבוצו. במלחמת-ששת-הימים השתתף בקרבות כטייס מטוס-קרב ומטוסו הופל באש נגד מטוסים, אך הוא הצליח לצנוח מהמטוס בטרם התרסק, לתוך מערך של הצבא המצרי. שם נרדף במשך יממה על-ידי חיילים מצרים ובחילופי-אש עמם, נפצע פצעים נוספים על אלה שספג כשהתפוצץ מטוסו באוויר. לבסוף הצליח להתקשר עם כוחותינו וחולץ על-ידם. סיפור המעשה כולו פורסם בשעתו בעיתונות.

אחרי מלחמת ששת-הימים קיבל מקיבוצו אישור, שלו המתין שלוש שנים, ללמוד בפקולטה לפיסיקה בטכניון. הוא סיים את לימודיו לתואר הראשון בשנת 1971 ובאותה שנה החל ללמוד לתואר שני. עבודת-המחקר שלו עסקה בפיתוח שיטה מקורית באחד מתחומי הפיסיקה הגרעינית. עבודה זו נערכה בחלקה במרכז למחקר גרעיני בשטרסבורג שבצרפת. בד-בבד עם לימודיו החל רפי לעבוד כטייס-ריסוס בחברה לריסוס של גידולי-שדה, וכך שמר על כושרו כטייס. כשעמד על סף סיומה של עבודת ה"מגיסטר", פרצה מלחמת יום-הכיפורים. כשפרצה המלחמה, גויס רפי מיד והשתתף כטייס מטוס "סקייהוק" בקרבות הבלימה המרים ברמת-הגולן. הוא וחבריו עמלו קשות כדי לעצור את התקדמות הסורים ולהדפם על-ידי השגת עליונות אווירית.

ביום י"א בתשרי תשל"ד (7.10.1973) נפגע ונהרג כאשר הופל מטוסו על ידי טיל קרקע-אוויר. תחילה הוכרז כנעדר ולאחר שזוהתה גופתו, הובא למנוחת עולמים בבית-העלמין ביגור. השאיר אחריו אישה, שתי בנות ובן (שנולד שמונה חודשים לאחר נפילתו), אם ושני אחים. לאחר נופלו הועלה לדרגת רב-סרן.

מנחהו של רפי בטכניון, ד"ר יעקב דר, ערך את עבודת ה"מגיסטר" שהכין רפי והגיש אותה לטכניון. בטקס חלוקת התארים מטעם הטכניון, שנערך בקיץ של שנת 1974, הוענק לרפי תואר "מגיסטר" בפיסיקה גרעינית בהצטיינות. התעודה על כך נתנה למשפחתו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה