תפריט נגישות

טוראי פנחס סובול ז"ל

פנחס סובול
בן 19 בנפלו
בן גיטל וישראל
נולד בפולין
בד' באב תרפ"ט, 10/8/1929
התגורר ביגור
שרת בפלמ"ח, חיל הים
נפל בפעילות מבצעית
בז' באייר תש"ח, 16/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ראס ביידה (חוף)
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים

קורות חיים

בן ישראל וגיטל. נולד ב-10 באוגוסט 1929 בפולין. בן למשפחה אמידה. עם פרוץ מלחמת העולם השניה נמלטה המשפחה לרוסיה. שלוש שנים ישבה בסמולנסק, ובהגיע הפולש הנאצי גם עדיה - החלה בנדודים. בדרך הושמדו הוריו ופינחס נתיתם ונשאר גלמוד. בנדודיו הגיע לפרס ועלה משם לארץ עם "עליית ילדי טהרן" ב-27 בפברואר 1943.

הוכנס לקיבוץ יגור ולמד שם בבית הספר המחוזי. מתבודד ומכונס בתוך עצמו, מזועזע ממראות האימים והזוועה שראו עיניו. לבית הספר המחוזי נכנס מבוגר יותר ולא השלים עם הפיגור בידיעותיו, על כן עשה לילות כימים כדי להשיג את בני גילו בלימודים. אך מראות האימים שראה בילדותו הדריכו את מנוחתו. אי שקט תסס בנפשו והמריצו לפעולות. קשים היו חבלי התערותו בלשון ובחברה, אך הוא התגבר על כל המכשולים, קנה לו את השפה וגילה יכולת בכל עבודה. בכוחות עצמו חישל את אפיו.

ביישנותו והתבודדותו ליווהו גם בהתבגרו. שוחרי קירבתו הרגישו כי מתחת למעטה השלוה החיצונית גועשת בו סערת נפש. לאחר שסיים את בית הספר המחוזי התגייס לנוטרות ושירת בה כשנה. משם חזר ליגור ועבד בכל ענפי החקלאות.

ניחן בתפיסה מהירה בכל עבודה וגם הצליח. אך לא מצא מנוחה לנפשו: נכסף למשפחה - מה שהיה, כמשוער, אחד המניעים להתגייסותו לצבא הבריטי: אולי יישלח לאירופה ויצליח להציל שריד ממשפחתו, אם כי ידע שהוריו אבדו לו.

גם בצבא הבריטי הצטיין ועלה בדרגה. אולם השאירוהו בארץ ולאחר שבעה חודשים להתגייסותו פורקה חטיבתו. הוא חזר ליגור והתגייס ליחידה הימית בפלמ"ח.

עבר קורס מפקדי סירות. בפברואר 1948 הצטרף לבסיס אימונים של הפל"ים והגדוד הרביעי בסידני עלי. עזר בתחום האפסנאות והלוגיסטיקה.

ב-14.5.1948 התנדב לצאת לפעולת נחיתה בלבנון בראס-אל-ביידר שתכליתה היתה לפוצץ את הגשר על הכביש המוליך מצור לראש הנקרה ולעצור את פלישת הצבא הלבנוני. הכח, שהפליג בספינה עם נשקו, חומר הנפץ וסירות הנחיתה הקטנות, נתקל באש חזקה מן החוף. נתקבלה פקודת נסיגה, כשחזרו היחידות השונות לספינה, התברר שפנחס נעדר וההנחה היתה שנפגע במים וטבע. האש החזקה מנעה מלחפשו.

פינחס נפל ביום 14.5.1948. זכרו וזכר חבירו, יגאל יחיאל, הועלו בחוברת לזכרון השנים שהוציא קיבוץ יגור ליום השנה.

מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה