תפריט נגישות

ברוך וילמוש וילי פרידלנדר ז"ל

ברוך פרידלנדר
בן 23 בנפלו
בן וילמה ורפאל
נולד בסלובקיה
בג' בסיון תרע"ח, 14/5/1918
שרת בצבא הבריטי
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ב בתשרי תש"ב, 3/10/1941
מקום נפילה: מפרץ חיפה
באזור חיפה, כרמל וגליל מערבי
מקום קבורה: כפר המכבי

קורות חיים

בן וילמה ורפאל. נולד ביום ג' בסיוון תרע"ח (14.5.1918) בטרנצשין שבסלובקיה. אביו שהיה מורה בגימנסיה חינך את הנער ברוח יהודית-לאומית. בהיותו בן שנתיים מתה עליו אמו, ואת היתום גידלה אישתו השנייה של האב. ברוך סיים את לימודיו בבית הספר העממי בטרנבה ונשאר שם אצל סבתו גם לאחר שאביו עבר לנירג'הזה. הוא למד בגימנסיה שבעיר ואחר כך עקר לבודפסט שם עמד בבחינות הבגרות. עוד בגיל 14הצטרף לתנועת "הנוער הציוני" ושנה אחר כך השתתף במחנה הקיץ של "מכבי

הצעיר" בארדליהז. עם אביו יסד גדוד של נוער בנירג'הזה והיה גם בין מייסדי "מכבי הצעיר" בבודפסט. לאחר סיום לימודיו בגימנסיה ביקש להצטרף לקבוצת ההכשרה של "מכבי הצעיר" בטרנבה, אך מאחר שהיה נתין הונגרי לא ניתן לו להתקבל לעבודה בצ'כוסלובקיה. בהונגריה עצמה אסרה הממשלה לארגן הכשרות חלוצים. אז נרשם ללימוד רפואה באוניברסיטת פראג ולאחר שנה נרשם ללימודי פילוסופיה. לאחר פלישת הגרמנים לחבל הסודטים בצ'כוסלובקיה עבר לפאריס והמשיך שם בלימודיו. לצרכי קיומו עבד בעבודה גופנית וגם כתב מאמרים לעתונים הונגריים. בראשית 1939 הצטרף לקבוצת עולים בלתי לגאליים ועלה אתם לארץ-ישראל. תחילה הגיע לרחובות ואחר כך הצטרף לקבוצת כפר המכבי. בארץ המשיכו לפעם בו הלהט הציוני והאמונה המלאה בדרכו. גם לא נרתע מעבודה גופנית. עבד בנמל ובתעלות השקאה, בשדה ובבניין.

לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה התנדב מייד לצבא הבריטי. וכך כתב אז מיחידתו הצבאית לחבריו: "הסכנה הישרה המאיימת על ארצנו לא נתנה לי מנוח ולא יכולתי להשלים עם הדבר שאשב בחיבוק ידיים בבית ואהיה פאסיבי לכל המתרחש". במהלך שירותו הצבאי, נמנה עם חיל החלוץ שהשתתף בכיבוש סוריה על ידי הבריטים. למחרת שובו לקיבוצו ביום י"ב בתשרי תש"ב (3.10.1941), עלו רועים ערבים עם עדריהם על שדות יהודים ליד עיר גנים שבמפרץ חיפה. יחידת נוטרים מרמת יוחנן וחברים מכפר המכבי ביניהם ברוך, הוזעקו לעזרה. הרועים לא נענו לדרישה לעזוב את המקום, פרצה תגרה ובמהלכה ירו הרועים בברוך והרגוהו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בכפר המכבי.

חברי קיבוצו הוציאו חוברת לזכרו ודברים לזכרו פורסמו גם בעתונים "דבר" ו"במחנה".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה